نخستین کریدور  هیدروژن جهان: تحول تاریخی در تجارت انرژی سبز1404

فروردین 30, 1404
مشاهده
مدیر سایت

نخستین کریدور  هیدروژن جهان: تحول تاریخی در تجارت انرژی سبز1404

مقدمه: انقلابی در صنعت انرژی جهانی

نخستین کریدور واردات هیدروژن جهان با همکاری عمان و کشورهایی اروپایی احداث می‌شود.

گروه‌های بزرگ صنعتی از سه کشور عمان، هلند و آلمان، توافق‌نامه‌ای را برای توسعه نخستین مسیر واردات هیدروژن سبز در جهان امضا کرده‌اند. این مسیر بندر دوکم در عمان، بندر آمستردام در هلند و مراکز لجستیکی کلیدی در آلمان، از جمله بندر دویسبورگ را به هم متصل خواهد کرد، شاخه هلندی سازنده فولاد هندی در بیانیه‌ای گفت.کریدور هیدروژن

این ابتکار با هدف امکان‌پذیر کردن واردات هیدروژن سبز – تولیدشده با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر – به اروپا طراحی شده است.کریدور هیدروژن

سالم ناصر العوفی، وزیر انرژی و معادن عمان، درباره این همکاری گفت: «این همکاری نشان‌دهنده تعهد عمان به ایفای نقش پیشرو در اقتصاد جهانی هیدروژن سبز است، همزمان با تقویت روابط با اروپا برای حمایت از گذار آن به انرژی پاک و پایدار.»کریدور هیدروژن

عمان برای حمایت از اهداف کربن‌زدایی خود سرمایه‌گذاری کرده است، با هدف تولید حداقل یک میلیون تن هیدروژن تجدیدپذیر در سال تا سال ۲۰۳۰، طبق گزارشی که در سال ۲۰۲۳ توسط آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شد.کریدور هیدروژن

گزارش می‌گوید: این پادشاهی «در مسیر تبدیل‌شدن به ششمین صادرکننده بزرگ هیدروژن جهان و بزرگ‌ترین صادرکننده در خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد.»کریدور هیدروژن

توافق در جریان سفر سلطان عمان به هلند توسط ۱۱ طرف امضا شد. این توافق شامل چندین پروژه زیرساختی در طول مسیر است، از جمله تأسیسات صادرات و واردات در بنادر دوکم، آمستردام و دویسبورگ، و همچنین شبکه‌های لوله و ریلی برای انتقال هیدروژن گازی و مایع.کریدور هیدروژن

تاتا استیل بیش از یک سال است که با دولت هلند درباره یارانه‌‌های طرح‌های خود برای کاهش آلودگی در کارخانه بزرگ آی‌یمویدن در ساحل غرب آمستردام مذاکره می‌کند. تاتا وعده داده این کارخانه، که یکی از بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌ها در هلند است، به کارخانه‌ای پاک‌تر با سوخت گاز طبیعی یا هیدروژن تبدیل شود.

هانس فن دن برگ، مدیرعامل تاتا استیل هلند، گفت: «در نقش خود به‌عنوان یک خریدار بالقوه بزرگ، می‌توانیم به توسعه اقتصاد پایدار مبتنی بر هیدروژن سبز در منطقه خود کمک کنیم.»

به نقل از یورومتال، دولت‌های عمان و هلند روز چهارشنبه ۱۶ آوریل ۲۰۲۵ (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) توافقی را برای ساخت نخستین کریدور واردات هیدروژن مایع جهان میان این دو کشور به اضافه آلمان امضا کردند، هدف اروپایی‌ها از امضای توافق ارتقای تامین انرژی این قاره است.

این توافقنامه توسعه مشترک را در مجموع یازده طرف امضا کردند؛ شرکت عمانی هیدروم، سازمان ملی هیدروژن سبز عمان، اُکیو (شرکت نفت عمان)، گروه متحد جهانی انرژی عمان، فولادساز برتر هلندی (تاتا استیل هلند)، شرکت آلمانی جِرمن لاجِستیکز، شرکت حمل و نقل هامبورگ هافِن اوند لوجیتسک اِ‌جی و شبکه انتقال هیدروژن های‌نِت‌وُرک شماری از ۱۱ طرف قرارداد هستند.
این توافق که در جریان سفر سطان عمان به هلند امضا شده راه را برای واردات گسترده هیدروژن مایع به اروپا هموار می‌کند.
مجموعه‌های صنعتی قدرتمندی از جمله تاتا استیل هلند، بندر آمستردام و اِکولوگ اصلی‌ترین گروه‌هایی هستند که اجرای این کریدور تجاری را پیش می‌برند.کریدور هیدروژن

 

در تحولی تاریخی که می‌تواند نقشه انرژی جهان را دگرگون کند، دولت‌های عمان و هلند به همراه آلمان توافقنامه‌ای را برای ایجاد نخستین کریدور اختصاصی واردات هیدروژن مایع جهان امضا کردند. این پروژه بلندپروازانه که در ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ (۱۶ آوریل ۲۰۲۵) به امضا رسید، نقطه عطفی در انتقال انرژی جهانی به سمت سوخت‌های پاک محسوب می‌شود. این گزارش جامع به بررسی ابعاد مختلف این توافق تاریخی، بازیگران کلیدی، تأثیرات ژئوپلیتیک و پیامدهای آن برای صنایع معدنی و فولادی منطقه می‌پردازد.کریدور هیدروژن

جزئیات توافقنامه: بازیگران و تعهدات

طرف‌های قرارداد و نقش‌آفرینی آن‌ها

این توافقنامه توسعه مشترک توسط یازده نهاد مهم از سه کشور امضا شده است که هر کدام سهم منحصر به‌فردی در این پروژه دارند:کریدور هیدروژن

  1. شرکت عمانی هیدروم (Hydrom Oman): مسئول مدیریت منابع هیدروژن سبز در عمان
  2. سازمان ملی هیدروژن سبز عمان: نهاد تنظیم‌گر و سیاست‌گذار بخش هیدروژن کریدور هیدروژن
  3. اُکیو (OQ): شرکت ملی نفت و گاز عمان
  4. گروه متحد جهانی انرژی عمان: کنسرسیومی از سرمایه‌گذاران انرژی پاک کریدور هیدروژن
  5. تاتا استیل هلند: بزرگترین تولیدکننده فولاد در اروپا و مصرف‌کننده اصلی هیدروژن کریدور هیدروژن
  6. شرکت آلمانی جرمن لاجستیکز: متخصص در لجستیک انرژی‌های نو
  7. هامبورگ هافن اوند لوجیتسک اِ‌جی: اپراتور بندری هامبورگ
  8. های‌نِت‌وُرک: شبکه انتقال هیدروژن آلمان

اهداف کلیدی پروژه

  • ایجاد زنجیره تأمین یکپارچه از تولید تا مصرف هیدروژن سبز
  • کاهش وابستگی اروپا به گاز طبیعی روسیه
  • تأمین ۱۰٪ از نیاز هیدروژن سبز آلمان تا ۲۰۳۰
  • توسعه فناوری‌های نوین ذخیره و انتقال هیدروژن مایع
  • ایجاد استانداردهای بین‌المللی برای تجارت هیدروژن

چرا عمان؟ مزیت‌های رقابتی سلطنت نشین کریدور هیدروژن

منابع انرژی تجدیدپذیر بی‌نظیر کریدور هیدروژن

عمان با میانگین ۳۵۰ روز آفتابی در سال و سرعت باد مناسب در مناطق ساحلی، پتانسیل تولید ۵۰ گیگاوات برق تجدیدپذیر را دارد. مطالعات نشان می‌دهد هزینه تولید هیدروژن سبز در عمان به دلیل این منابع می‌تواند تا ۳۰٪ ارزان‌تر از اروپا باشد.

موقعیت استراتژیک جغرافیایی کریدور هیدروژن

موقعیت عمان در تنگه هرمز و دسترسی به آب‌های آزاد، آن را به هاب ایده‌آلی برای صادرات انرژی به آسیا و اروپا تبدیل کرده است. فاصله دریایی عمان تا بندر روتردام حدود ۶۰۰۰ کیلومتر است که با فناوری‌های جدید حمل هیدروژن مایع، اقتصادی است.

ثبات سیاسی و سیاست‌گذاری پیشرو

عمان با سیاست‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ثبات سیاسی نسبی در منطقه، توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران اروپایی را جلب کند. برنامه Vision 2040 عمان به‌وضوح بر توسعه انرژی‌های پاک تأکید دارد.

فناوری‌های کلیدی در کریدور هیدروژن

الکترولیز با مقیاس صنعتی

پروژه‌های عمان از الکترولایزرهای با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات به بالا استفاده می‌کنند که تا ۵۰٪ بازدهی بیشتری نسبت به نمونه‌های معمول دارند.

فناوری مایع‌سازی هیدروژن

شرکت‌های آلمانی مانند لینده (Linde) فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای خنک‌کردن هیدروژن تا ۲۵۳- درجه سانتیگراد و تبدیل آن به مایع توسعه داده‌اند.

ناوگان تانکرهای اختصاصی

شرکت‌های هلندی در حال ساخت تانکرهای ویژه با عایق‌بندی چندلایه و ظرفیت ۱۶۰۰۰۰ مترمکعب برای انتقال ایمن هیدروژن مایع هستند.

زیرساخت‌های بندری تخصصی کریدور هیدروژن

بندر روتردام و بندر صحار عمان در حال احداث ترمینال‌های اختصاصی با تجهیزات تخلیه و تبخیرکننده‌های پیشرفته هستند.

تأثیرات اقتصادی و صنعتی

برای عمان:

  • جذب ۱۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تا ۲۰۳۰
  • ایجاد ۷۰۰۰ شغل مستقیم و ۲۱۰۰۰ شغل غیرمستقیم
  • تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت
  • توسعه صنایع پاییندستی مانند تولید آمونیاک سبز

برای اروپا:

  • تأمین ۲ میلیون تن هیدروژن سبز سالانه از ۲۰۳۰
  • کاهش ۱۵ میلیون تنی انتشار CO2 در سال کریدور هیدروژن
  • امنیت انرژی و کاهش نوسانات قیمت سوخت‌های فسیلی
  • تقویت صنایع فولاد و مواد شیمیایی سبز

چالش‌های پیش‌رو کریدور هیدروژن

ریسک‌های فنی

  • نگهداری هیدروژن مایع در دمای فوق‌العاده پایین
  • جلوگیری از نشت در طول زنجیره تأمین
  • توسعه مواد مقاوم در برابر تردی هیدروژنی

چالش‌های مالی

  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه ۷ میلیارد دلاری
  • قیمت تمام‌شده فعلی هیدروژن سبز نسبت به گاز طبیعی کریدور هیدروژن
  • عدم قطعیت در تقاضای بلندمدت

مسائل ژئوپلیتیک

  • ثبات منطقه خلیج فارس
  • رقابت با پروژه‌های مشابه در شمال آفریقا
  • تحریم‌های احتمالی و موانع تجاری

چشم‌انداز صنعت فولاد منطقه کریدور هیدروژن

تحول در تولید فولاد سبز

تاتا استیل هلند به عنوان یکی از امضاکنندگان اصلی، قصد دارد تا ۲۰۳۰ تمامی کوره‌های بلند خود را به سیستم احیای مستقیم با هیدروژن (DRI) مجهز کند. این تغییر می‌تواند انتشار CO2 این شرکت را تا ۹۵٪ کاهش دهد.

فرصت‌های جدید برای فولادسازان ایرانی

با توجه به نزدیکی جغرافیایی ایران به عمان، این پروژه می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند: کریدور هیدروژن

  • صادرات فولاد برای ساخت تجهیزات تولید هیدروژن
  • مشارکت در پروژه‌های زیرساختی مرتبط
  • توسعه فولادسازی مبتنی بر هیدروژن در جنوب ایران
  • همکاری‌های فناورانه با شرکت‌های اروپایی

گاهشمار پروژه

  • ۲۰۲۵: تکمیل مطالعات امکان‌سنجی و طراحی جزئیات
  • ۲۰۲۶: آغاز ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در عمان
  • ۲۰۲۷: راه‌اندازی پایلوت مایع‌سازی هیدروژن
  • ۲۰۲۸: ساخت اولین تانکرهای اختصاصی
  • ۲۰۲۹: بهره‌برداری از ترمینال‌های بندری
  • ۲۰۳۰: آغاز تجارت رسمی با ظرفیت کامل کریدور هیدروژن
  •  کشف هیدروژن، به عنوان یک منبع طبیعی بدون کربن برای سال‌ها نادیده گرفته شد. بطوریکه براساس مطالعات صورت گرفته تا ۵ تریلیون تن هیدروژن در مخازن زیرزمینی سراسر جهان وجود دارد که هنوز کشف نشده است. البته به احتمال زیاد بیشتر ذخایر طبیعی هیدروژن غیرقابل دسترسی خواهد بود، اما حداقل درصد کمی از آن قابل بهره برداری است.کریدور هیدروژن

    هیدروژن طبیعی – که به عنوان هیدروژن سفید نیز شناخته می‌شود – آزادانه در لایه‌های زمین وجود دارد و دسترسی به آن مستلزم عملیات حفاری است. اخیراً، محققان توانستند کشف مهمی از هیدروژن طبیعی در کف معدن زیرزمینی سنگ کروم در آلبانی انجام دهند، بطوریکه مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS)کریدور هیدروژن

  • این کشف را به عنوان «بالاترین جریان طبیعی هیدروژن که تاکنون اندازه گیری شده» توصیف کرد. هیدروژن طبیعی منبع تجدیدپذیر انرژی نیست، زیرا نرخ تولید آن در مقایسه با نیازهای جهان بسیار کند است. هیدروژن را می‌توان برای استفاده در قالب سوخت یا مواد خام صنعتی و همچنین برای تولید آمونیاک جهت تولید کود از طریق تصفیه شیمیایی گاز، که از درصد زیادی متان تشکیل شده، تولید کرد.

    در این میان، هیدروژن طبیعی، معروف به ژئوهیدروژن، می‌تواند تمیزتر و ارزان‌تر از هیدروژن آبی و سبز باشد. شایان ذکر است که سلطان نشین عمان اولین کشور عربی است که در راستای تلاش‌های خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش انرژی، هیدروژن طبیعی استخراج و از آن بهره‌برداری تجاری می‌کند، گامی که مراکش نیز آن را دنبال کرد و به عنوان دومین کشور عربی این مسیر را در پیش گرفت.کریدور هیدروژن

    نخستین مرکز ذخیره سازی هیدروژن زیرزمینی جهان

    شرکت اتریشی راگ، ایجاد نخستین تاسیسات ذخیره سازی هیدروژن زیرزمینی جهان را در یک میدان گاز طبیعی اعلام کرد. این شرکت (RAG) از راه‌اندازی این تأسیسات در میدان گاز طبیعی سابق (روبنزدورف) در اتریش خبر داد. تاسیسات ذخیره سازی هیدروژن زیرزمینی به تامین انرژی پشتیبان فصلی کمک می‌کند و امنیت برق را در کشور اروپایی افزایش می‌دهد.

  • اتریش به تامین نیازهای برق خود با استفاده از گاز وابسته است، بنابراین به شدت تحت تاثیر کاهش واردات از روسیه در نتیجه حمله این کشور به اوکراین و اعمال تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه مسکو قرار گرفت.

    اتریش به تامین نیازهای برق خود با استفاده از گاز وابسته است، بنابراین به شدت تحت تاثیر کمبود واردات از روسیه در نتیجه تهاجم این کشور به اوکراین بیش از یک سال پیش، پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه این کشور قرار گرفت. اولین مرکز ذخیره سازی هیدروژن زیرزمینی جهان دارای ظرفیت ۱.۲ میلیون متر مکعب معادل ۴.۲ گیگاوات ساعت است.

  • شرکت اتریشی راگ قصد دارد تا پایان سال جاری (۲۰۲۳) توانایی برداشت هیدروژن ذخیره شده از تاسیسات میدان گاز طبیعی را آزمایش کند. هیدروژن منبع امیدوار کننده‌ای‌از سوخت است و می‌تواند از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی و مزارع بادی از طریق الکترولیز آب تولید شود.

    امکان ذخیره سازی هیدروژن برای چندین ماه جهت متعادل کردن برق فصلی تولید شده از انرژی‌های تجدیدپذیر با ادغام آن در سیستم انرژی، به چالش مهمی تبدیل شده است. شرکت  RAG، صاحب اولین تاسیسات ذخیره سازی هیدروژن در جهان، متوجه شده که گام مهمی در دستیابی به این امکان برداشته است.

    خیز بلند عمان برای تصاحب بازار هیدروژن

    سلطان‌نشین عمان قصد دارد نخستین مسیر تجاری هیدروژن مایع در جهان را در راستای استراتژی خود برای تصاحب سهمی از این سوخت پاک را توسعه دهد. در این زمینه، وزارت انرژی و مواد معدنی عمان  قرارداد مطالعاتی مشترک با بندر آمستردام، شرکت بهره برداری نیروگاه زنیت برای همکاری در توسعه مسیر هیدروژن مایع برای بازار هیدروژن سبز امضا کرد.

  • این توافقنامه شامل ارزیابی الزامات توسعه تاسیسات، ذخیره و صادرات هیدروژن در عمان، همچنین ارائه کشتی‌های تخصصی برای انتقال هیدروژن مایع است. هدف اصلی این قرارداد ایجاد یک کریدور سبز هیدروژنی بین عمان و هلند است

    این تلاش‌ها بر اساس اهداف چشم انداز ۲۰۴۰ عمان بوده که بر تنوع بخشیدن به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت و گاز و همچنین اهداف راهبردی بلندمدت برای دستیابی به کاهش انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ تمرکز دارد. عمان از طریق منابع طبیعی موجود (باد و خورشید)، زیرساخت‌های صنعتی و بندری، موقعیت جغرافیایی و گشودگی به بازارهای اروپایی و آسیایی،

  • گام‌های راهبردی برای بهره مندی از هیدروژن برداشته است. شرکت هیدروژن عمان از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک، مدیریت تخصیص اراضی دولتی به توسعه دهندگان هیدروژن و نظارت بر اجرای پروژه‌ها در تلاش است تا بخش هیدروژن را توسعه دهد.

    از همین روی، هیدروژن سبز در عمان در صدر تفاهمنامه‌ها و موافقتنامه‌های امضاء شده در حاشیه فعالیت اولین مجمع اقتصادی «دوقم» در ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳ قرار گرفت. برای نمونه، عمان ۶ توافقنامه و یادداشت تفاهم جدید برای حمایت از پروژه‌های سبز امضا کرد که مهمترین آنها هیدروژن سبز، آمونیاک سبز و فولاد سبز است.

  • همچنین یادداشت تفاهم دیگری با شرکت BP برای ایجاد کارخانه تولید مشتقات هیدروژن سبز در منطقه ویژه اقتصادی دقم با تولید ۳.۳ گیگاوات برق و ایجاد کارخانه تولید آمونیاک برای صادرات سالانه ۱۵۰ هزار تن هیدروژن سبز امضاء کرد.

    سرمایه گذاری کلان ریاض در هیدروژن سبز

    شاید نام عربستان مساوی با نفت باشد. اقتصاد عربستان به شدت به بخش نفت و گاز وابسته است که حدود ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۷۰ درصد درآمدهای دولت و ۹۰ درصد درآمدهای صادراتی را تشکیل می‌دهد. اما این کشور اخیرا سرمایه گذاری بالایی جهت تولید و صادرات هیدروژن سبز داشته است. این امر در عربستان نشان دهنده یک جایگاه مهم هیدروژن در استراتژی اتخاذ شده توسط ریاض برای ترسیم مسیری جدید به سمت آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر، در چارچوب برنامه‌های چشم انداز عربستان ۲۰۳۰ است که انرژی پاک را در میان محورهای اصلی خود جای داده است.کریدور هیدروژنکریدور هیدروژن

    بیشتر بخوانید:  آغاز عملیات اجرایی تکمیل و تجهیز اسکله شماره ۱۰ مجتمع بندری پارس کریدور هیدروژن

    باوجودث ذخایر فراوان نفت و گاز عربستان سعودی، هنوز در مورد آینده انرژی این کشور ابهاماتی وجود دارد، بنابراین توجهات آن به منابع سوخت جایگزین در چارچوب برنامه‌های بلندپروازانه آینده، به ویژه هیدروژن سبز معطوف شده است. البته، مسیر عربستان در این راستا هموار نیست، زیرا هزینه‌های بالای تولید هیدروژن پاک چالشی است

  • که نیاز به سرمایه گذاری هنگفت در زیرساخت‌ها، فناوری و انگیزه برای افزایش تقاضا دارد. از همین روی، ریاض در راستای تبدیل شدن به یک مرکز جهانی برای تولید هیدروژن سبز، سرمایه گذاری‌های هنگفتی را در این بخش انجام داده که تاکنون نزدیک به ۹۰۰میلیون دلار رسیده است.

    عربستان سعودی «استراتژی ملی هیدروژن سبز» را در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کرد که از طریق آن قصد دارد به صادرکننده اصلی این سوخت کم کربن تبدیل شود. چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان همچنین در نظر دارد تا پایان دهه جاری (۲۰۳۰)، ۵۰درصد از کل برق تولیدی در این کشور را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

    به باور کارشناسان، استراتژی هیدروژن فعلی عربستان بر روی تولید هیدروژن آبی از گاز طبی

    همچنین، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در بسیاری از پروژه‌های انرژی جهانی از جمله پروژه مشترک با ACWA Power and Air Products برای توسعه یک کارخانه ۵ میلیارد دلاری جهت تولید آمونیاک بر پایه هیدروژن سبز در پروژهNEOM سرمایه گذاری می‌کند. این نیروگاه دارای ظرفیت ۱.۲ گیگاوات و ظرفیت تولید ۶۵۰ تن هیدروژن پاک در سال خواهد بود. در مجموع، این کشور خلیج فارس می‌تواند در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۵ به صادرکننده هیدروژن تبدیل شود و همچنین طی ۵ سال آینده، توانایی‌های خود را در زمینه هیدروژن سبز به حداکثر برساند.

    مصر در صدر پروژه‌های عربی

    پروژه‌های هیدروژن در کشورهای نفت‌خیر پیرامون ایران، شاهد رونق بزرگی خواهند بود، زیرا کشورهای منطقه به دنبال تصاحب سهم بزرگی از بازار انرژی آینده و ایفای نقش محوری در برنامه‌های انتقال انرژی جهانی هستند که دو مورد عمان و عربستان بارزترین مورد آن است. البته پس از اعلام بسته جدیدی از پروژه‌های امارات و اردن، تعداد پروژه‌های هیدروژن عربی در سال ۲۰۲۳ به ۹۰ پروژه افزایش یافت.

    مصر با ۲۴ پروژه اعلام شده تا پایان سال ۲۰۲۳ در صدر فهرست بزرگترین پروژه‌های هیدروژن عربی قرار دارد که اکثریت آنها برای تولید هیدروژن سبز و آمونیاک سبز است. مصر قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ با استفاده از تخصص و نوآوری‌های پیشروی جهان در تولید و صادرات هیدروژن، مشتقات آن و منابع انرژی تجدیدپذیر، سهم ۵ تا ۸ درصدی از بازار جهانی هیدروژن را به خود اختصاص دهد.کریدور هیدروژن

    امارات متحده عربی با ۱۳ پروژه متنوع بین تولید هیدروژن سبز و آبی و مشتقات آن مانند آمونیاک و کاربردهای هیدروژن در بخش حمل و نقل زمینی و دریایی در رتبه دوم قرار گرفت و عمان نیز با ۱۳ پروژه در جایگاه بعدی قرارد دارد. تعداد پروژه های اعلام شده در عربستان سعودی (۱۰ پروژه)، مراکش (۹ پروژه)، اردن (۸ پروژه)، الجزایر (۴ پروژه)، موریتانی (۴پروژه)، دو پروژه در عراق و جیبوتی و یک پروژه به تولید آمونیاک آبی در قطر می‌پردازد.

    در مجموع می‌توان اینگونه برداشت کرد که کشورهای عربی همسایه ایران، با وجود داشتن منابع عظیم نفت و گاز خود روی به تولید انرژی پاک مانند هیدروژن آورده‌اند تا در آینده بدون کربن جایگاه مهمی داشته باشند و جریان درآمدی خود را نیز حفظ کنند. بنابراین، لازم است ایران نیز جهت قب نماندن از این روند سرمایه گذاری لازم و جذب تکنولوژی را در دستور کار قرار دهد.کریدور هیدروژن

    ایران کجای داستان است؟کریدور هیدروژن

    همانطور که ملاحظه می‌شود بسیاری از کشورهای همسایه ایران سرمایه گذاری و تولید انرژی‌های پاک به‌ویژه هیدروژن را در دستور کار قرارداده‌اند و ضرورت دارد ایران نیز به این عرصه ورود کرده و به دانش و توان فنی آن دست یابد.  هیدروژن می‌تواند از منابع مختلف تجدیدپذیر و غیرتجدیدپذیر تولید گردد اما با توجه به پتانسیل بالای ایران در استفاده از انرژی خورشیدی

    کریدور هیدروژن

  • عی، با استفاده از فناوری جذب و ذخیره کربن، در کنار هیدروژن سبز تولید شده از برق انرژی تجدیدپذیر مانند خورشید و باد متمرکز است. هدف این طرح تولید ۱.۲ میلیون تن هیدروژن سبز و تامین ۱۰ درصد تقاضای جهانی هیدروژن تا سال ۲۰۳۰ است.
  • و تنوع روش‌های تولید هیدروژن با استفاده از این انرژی، می‌توان از این روش در مناطق مرکزی ایران بهره گرفت. اخیرا نیز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بااشاره به اینکه روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود.کریدور هیدروژن

    به نظر می رسد که توسعه بخش هیدروژن نیز مانند سایر حوزه های انرژی مانند نفت و گاز به شدت به تحریم ها گره خورده و با توجه به هزینه بالا و تکنولوژی آن، بدون رفع این محدودیت‌ها امکان ورود پرقدرت از ایران سلب خواهد شد. باید توجه داشت که گاز طبیعی به عنوان دروازه تولید انرژی هیدروژن است ولی هنوز توانایی تولید هیدروژن در کشور محقق نشده است.کریدور هیدروژن

  • ضمن این که استحصال انرژی هیدروژن نیاز به بومی شدن و سرمایه گذاری کلان دارد، در حالی که سرمایه گذاری کلان انجام شود می‌توان برق تمام کشور را از طریق تولید انرژی هیدروژنی تامین کرد. البته ناترازی گاز در سال‌های اخیر و تشدید احتمالی آن در سال‌های اخیر این روند را  با تردید مواجه میکند.

نتیجه‌گیری: طلوع عصر جدید انرژی کریدور هیدروژن

کریدور هیدروژن عمان-اروپا نه‌تنها یک پروژه تجاری، بلکه نمادی از تحول در نظام انرژی جهانی است. این ابتکار می‌تواند الگویی برای همکاری‌های جنوب-شمال در انتقال انرژی باشد و نقشه ژئوپلیتیک انرژی را بازتعریف کند. برای صنعت فولاد منطقه نیز این پروژه هم چالش‌های رقابتی و هم فرصت‌های بی‌سابقه‌ای ایجاد می‌کند که نیازمند هوشمندی در سیاست‌گذاری و نوآوری در فناوری است.

فروش آهن و محصولات فولادی در رادمان آهن مشهد با توجه به نیاز مشتریان و صنایع مختلف انجام می‌شود. این شرکت با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا و نیروی متخصص، افزایش قیمت فلزات صنعتی تأثیر تصمیمات دولتی
به یکی از قطب‌های اصلی تولید و صادرات محصولات فولادی در منطقه تبدیل شود.صادرات فولادمذاکرات ایران و آمریکا در عمان
نیز فعالیت گسترده‌ای دارد و توانسته است محصولات خود را به بازارهای بین‌المللی نیز عرضه کند. این شرکت با ارائه خدمات متنوع در زمینه فروش آهن، آماده همکاری با صنایع بزرگ و کوچک در سراسر کشور است. بازار فولاد صادرات فولاد

مذاکرات ایران و آمریکا در عمان

اگر به دنبال خرید تیرآهن، ورق و سایر آهن آلات صنعتی با کیفیت و قیمت مناسب هستید، رادمان آهن مشهد با تیمی مجرب و حرفه‌ای، بهترین گزینه برای شماست. این شرکت با ارائه محصولات فولادی متنوع و خدمات پس از فروش، رضایت مشتریان خود را در اولویت قرار داده است.صادرات فولاد
فولاد هرمزگان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات و خدمات رادمان آهن مشهد، می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیریدو از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید. رادمان آهن مشهد،همراه مطمئن شما در صنعت فولاد و آهن بازار فولا صادرات فولاد

فروش آهن در مشهدقیمت آهن مشهدبازار آهن خین عرب مشهدفروشگاه آهن‌آلات مشهدخرید میلگرد مشهدخرید تیرآهن مشهد – خرید ورق فولادی مشهدفروش پروفیل مشهدتأمین‌کننده آهن مشهدآهن‌آلات ساختمانی مشهدآهن‌آلات صنعتی مشهدخدمات برش آهن مشهدخدمات خم‌کاری آهن مشهدقیمت میلگرد آجدار مشهد

قیمت تیرآهن مشهدقیمت ورق سیاه مشهدقیمت پروفیل مشهدفروش لوله فولادی مشهدفروش نبشی و ناودانی مشهدشرکت‌های آهن‌آلات مشهدپخش آهن‌آلات مشهدتوزیع‌کننده آهن مشهدخرید آنلاین آهن مشهد 

نویسنده:دکتر حسن قاسمی
ویراستار:مهندس ابوالفضل ابتیاعی

دسته: دسته‌بندی نشده


برچسب ها:

نظرشما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

نوشته های مرتبط


بازار آهن و فولاد: تحلیل وضعیت کنونی و پیش‌بینی روند آینده1403 بازار آهن و فولاد یکی . . .

3 دقیقه
ادامه مطلب

فولاد هرمزگان،1403 پیشرو در صنعت فولاد و تعالی سازمانی فولاد هرمزگان به عنوان یکی از . . .

4 دقیقه
ادامه مطلب

زمستان پربار فولاد خوزستان؛1403 محدودیت‌های انرژی حریف یکه‌تازی بزرگ‌ترین عرضه‌ . . .

4 دقیقه
ادامه مطلب

۴۷ درصد افزایش بیش از سرمایه شرکت مجتمع فولاد خراسان/ سرمایه «فخاس» از ۶.۸ به ۱۰ همت . . .

3 دقیقه
ادامه مطلب

🔺عراقچی: نامه ترامپ دریافت شد1403 🔹سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، د . . .

4 دقیقه
ادامه مطلب

مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل فولاد هرمزگان با حضور مدیران ارشد صنعت فولاد برگزار . . .

4 دقیقه
ادامه مطلب

 افت 6.7 درصدی تولید فولاد ایران: بررسی جزئیات تولید محصولات زنجیره آهن و فولاد در 11 . . .

5 دقیقه
ادامه مطلب
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید نیست.
ادامه دادن خرید
0